El Blanquet, el meu únic amant
profund, “m’ha deixat” i arran d’això m’he motivat a
indagar sobre la naturalesa dels distanciaments en les relacions
afectivo-sexuals, més coneguts com a ruptures o trencaments
amorosos. I res millor per començar que analitzar la meva pròpia
experiència que és la que més i millor conec, assumint el risc de
ser encertadament titllada de narcisista egocèntrica de merda. Jo i
el Blanquet (l’anomeno tendrement així degut a la seva monodieta
làctica i el seu rebuig a establir contacte dèrmic amb els raigs
solars) estàvem molt dopaminats (enamorats) l’un de l’altre, la
nostra relació es basava principalment en la dopamina ja que no
compartíem projectes ni visions de la vida i ni tan sols província
de residència (sols la dopamina o el treball assalariat et pot
empènyer a moure’t grans distàncies per veure algú molt
freqüentment). Això ha sigut així fins que el seu nivell de
subministrament dopamínic ha caigut sobtadament en picat, mentre que
a mi se m’ha mantingut més o menys en nivells estables.
Per això en llenguatge col·loquial
diria que “el Blanquet m’ha deixat”. Però no és una expressió
especialment aclaridora, ja que dóna a entendre que la relació s’ha
acabat —punt i final— i en realitat el que ha passat és que la
relació ha evolucionat —punt i a part. A partir d’ara al no
estar mútuament dopaminats, possiblement ens seguirem estimant i
follant, però suposo que sense tanta eufòria i passió—com
qualsevol matrimoni ben avingut— i el que és més significatiu:
ens veurem amb molta menys periodicitat.
Just després que “m’hagués
deixat” el Blanquet, em vaig sentir trista, perquè a partir de
llavors ja no ens veuríem tan sovint ni tan intensament, però també
em vaig sentir decepcionada perquè jo esperava sentir-me força més
trista... APASSIONADAMENT TRISTA. Esperava sentir una intensa
tristesa fruit de la desolació, volia sentir-me com en les balades o
pel·lícules de desamor, volia sentir-me tota despitada, viure
l’època blava de Picasso, desfer-me en sanglots i plorar
desconsoladament amb el rimmel corregut. De fet, em fa quasi vergonya
dir que també vaig sentir joia, una BOJA JOIA de pensar amb tot el
nou ventall de possibilitats que s’obria davant meu. “Estant”
amb el Blanquet, sentia la meva libido saciada i el meu afany per
establir noves relacions afectives i/o sexuals era pràcticament NUL
(durant un any i mig tan sols he compartit el meu sexe
“extraconjugalment” dos cops i perquè van ser situacions casuals
no buscades a consciència).
En canvi ara sento el vibrant desig de
conèixer noves i interessants persones, nous cossos inexplorats amb
morbosos mugrons erectes. L’altra cosa que m’ha sorprès
gratament és que en cap moment m’he sentit ferida o traïda, en
cap moment he sentit el típic “COM EM VAIG PODER EQUIVOCAR TANT?”,
tot això que sempre passa en els trencaments literaris i televisius.
Això suposo que es deu a l’absència d’expectatives en la
relació: en cap moment vaig albergar la monògama idea que el seu
amor i el seu sexe serien meus i només meus per sempre més. Així
doncs, què li podria retreure? Com podria estar enfadada amb ell?
Però si és un tros de pa!
Fins aquí el meu diari personal,
seguim amb l’anàlisi de caire més polític:
Des de ben petites hem après de
multitud d’exemples sobre com HEM de lligar amb algú de qui ens
enamorem apassionadament, però molt poc sobre com evolucionen
aquestes relacions quan s’esvaeix irremeiablement l’enamorament.
I el poc que hem après és que quan aquest s’esvaeix o algú
incompleix el pacte d’exclusivitat sexual té lloc una dramàtica
ruptura de la relació. No tenim referents de trencaments gaire
positius, tots estan tenyits de gran tristesa, dolor o melangia fins
arribar al suïcidi o feminicidi. La qual cosa pot arribar a fer-nos
dubtar sobre si és possible acabar una relació afectivo-sexual de
forma sana i positiva. És lògic que dubtem ja que en la nostra
cultura monògama se suposa que les relacions afectivo-sexuals no
s’han d’acabar MAI i si a algú se li acut acabar-les sense la
mort com a justificació, sols pot significar coses dolentes. Però
EXISTEIXEN ALTRES CULTURES on els trencaments amorosos es viuen ben
diferent, on la ruptura no es concep de la mateixa manera tràgica,
privada i solitària, sinó que va acompanyada de pràctiques socials
per secundar la transformació que s’està produint: celebracions,
proves, dols...
Entre els tuareg, la separació hi és
tan arrelada que es converteix en una FESTA, en un ritual de pas en
tota regla. Tenen una societat amb un fort poder matriarcal i quan la
dona pensa que pot ser repudiada com a conseqüència d’un desacord
o una disputa, es separa, emportant-se amb les seves coses, la tenda
en la que allotja a l’home. El dia següent de la separació
s’organitza immediatament una festa de divorci on participa tothom,
inclòs el marit. Al cap de tres mesos, necessaris per comprovar que
la dona no està embarassada de l’exmarit, s’organitza una altra
festa de divorci on vénen els nous pretendents de la dona. Aquests
deixen caure les seves llances i la dona, per expressar l’acceptació
d’un nou company, s’apodera de la seva llança (aquí, la llança
no és una metàfora).
Segons les paraules d’una tuareg, les
festes de divorci permeten alleujar la tristesa d’una ruptura i són
possibles gràcies a una concepció general per la qual se sap que
sovint les relacions de parella no són duradores. La tribu sencera
s’encarrega de que les separacions no perjudiquin la prole,
l’educació i manteniment de la qual es confia a tot el grup,
evitant les negatives conseqüències de la separació. En
contraposició, en la nostra societat, la separació és un passatge
que rebutja qualsevol tipus de ritual o tècnica i es porta com un
assumpte absolutament privat.
A dins les parelles és un tema TABÚ.
Quan estem enamorats pressuposem inconscientment (seguint l’ideal
romàntic que ens han inculcat) que serem feliços i seguirem
exclusivament junts per sempre (quina tallada de rotllo pensar amb la
finitud d’una relació, quan aquesta està en el seu clímax!) Però
passa que el desig sexual exclusiu i mutu no és per sempre i sovint
algú es desenamora o fot les banyes abans que l’altre. Si et passa
a tu primer és provable que no vulguis fer mal a l’altre i
intentis mantenir la relació forçadament fins que se’t fa
insuportable i llavors petes tu i peta la relació. No podem mantenir
una relació únicament per por a fer mal a l’altre! A fora les
parelles que trenquen, els trencaments no són tabú, són una part
essencial de la xafarderia i les seves llengües més viperines. Se’n
parla especialment per denigrar a qui es considera culpable del
trencament i així de passada enrobustir l’ordre monògam, excloent
socialment qui gosa transgredir-lo.
És irònic que mentre vivim en una
societat que ens empeny cada dia més a adaptar-nos a la
provisionalitat, a allò efímer, al treball temporal, a l’habitatge
provisional, als viatges llampec... seguim incapaces de concebre la
provisionalitat en la vida afectiva. Si estiguéssim més obertes a
tots els canvis que poguessin succeir en les nostres relacions,
aquestes serien més flexibles, podrien canviar de rumb i
evolucionar. Però malauradament es troben cenyides a un motlle molt
rígid anomenat monogàmia i quan alguna cosa no hi cap, els motlles
i les relacions que restrenyen s’acaben trencant, sense
possibilitat de canviar i evolucionar. Hauríem de deixar
d’interpretar els trencaments amorosos com a fracassos personals o
alguna cosa de la qual avergonyir-se, són una cosa ben natural de la
nostra vida i, com a tal, hauríem de començar a viure’ls d’una
forma més oberta i desacomplexada enlloc de viure’ls d’amagat.
El primer pas per tenir trencaments
saludables—o millor dit: per a què les nostres relacions no es
trenquin més—seria admetre la seva existència i això significa
ser conscients de que les nostres relacions poden finalitzar en
qualsevol moment, significa trencar amb l’ideal monògam que ens
han inculcat i abandonar totes les expectatives que ens genera aquest
ideal. Si ens fixem en les nostres relacions d’amistat, aquestes
tendeixen més a evolucionar que trencar-se com passa en les
relacions afectivo-sexuals. Això és així perquè les relacions
d’amistat no tenen un model únic a seguir com passa amb el model
monògam; comporten moltes menys regles i expectatives i, per tant,
són molt més lliures i saludables. Les nostres relacions afectives
i sexuals podrien arribar a ser tan lliures com les d’amistat:
podríem fer sexe amb la mateixa facilitat que fem un cafè, podríem
compartir amors amb la mateixa naturalitat que compartim idees,
pel·lícules o arxius musicals. Potser els nostres amants haurien de
ser més bons amics—i els nostres amics més bons amants!
Publicat al número 55, època II, octubre-desembre 2011, El Pèsol Negre
Molt d'acord!
ResponEliminaI per altra banda, jo també sent molt necessaris referents de processos de "desapego" sans, sembla que no hi existeixen i mes bé diria que no u contem. Se me'n fa ben radical contar experiències de desapego sanes i ben potents per a les altres (i per a nosaltres mateixes en futurs processos) - eines i estratègies per construir la nostra anarquia relacional.
Una abraçada, Na Pai!
Qué aburrida ets!
ResponElimina