Aquest text es va gestar gràcies a la meva experiència en el passat Encuentro Lésbico Feminista de Latinoamérica y el Caribe (ELFLAC),
a Guatemala, i sorgeix com una necessitat de proposar noves estratègies
polítiques, i especialment, noves estratègies de relacionar-nos com a
feministes lesbianes.
He
de començar dient que el taller de poliamor realitzat a l’ELFLAC va
tenir valuoses participacions que van propiciar aquesta reflexió. Com
sempre, cap idea té drets reservats i sempre en devem un poc a qui ens
precedeix i a qui ens acompanya. També voldria aclarir que no definiré
ni explicaré aquí què és el poliamor o què planteja la ruptura amb la
monogàmia obligatòria
Començaré
amb la noció que va plantejar Marian Pessah en aquest taller: no
utilitzar el terme poliamor1, sinó ruptura amb la monogàmia obligatòria.
Existeixen dues raons per fer-ho: una, perquè no es tracta únicament de
relacions amoroses, sinó també de relacions ocasionals que involucrin
només quelcom eròtic o sexual, per exemple.
I
aquí agrego: a vegades, els discursos poliamorosos cauen en un
pensament moralitzador que reivindica només les relacions amoroses
compromeses i duradores… en fi, relacions del tipus que estan
legitimades socialment. Com una espècie de relacions monògames simultànies.
I llavors es diu que el poliamor no és promiscuïtat, que no té res a
veure amb les relacions casuals sinó amb les relacions compromeses,
estables i duradores.
Aquí
entra la pertinent declaració de Mirla Hernández: Si la promiscuïtat és
triar lliurement sobre la meva sexualitat, viure-la sense embuts amb
qui i quan jo vulgui, llavors, reivindiquem la promiscuïtat. En aquest
sentit, s’aporta a la discussió el fet que històricament s’ha negat a
les dones el dret al lliure exercici de la seva sexualitat, amb qui
vulguin, quan vulguin, totes les vegades que vulguin, i gaudint del seu
propi cos. La crítica va enfocada al fet que fins i tot avui en dia, les
relacions eròtiques o sexuals només els són permeses a les dones si
estan lligades a l’amor, i millor encara si ho estan a una relació
amorosa estable. Des d’aquest punt de vista, la Marian proposa deslligar
l’amor de la sexualitat, ja que no sempre van junts.
La
segona raó és que parlar de la ruptura amb la monogàmia obligatòria és
usar un terme més polític que “poliamor”, ja que fa referència directa
no només a relacionar-se amb més d’una persona simultàniament, també
posa èmfasi en el fet polític de trencar amb la monogàmia obligatòria
com a institució.
A
partir d’aquí vaig començar a entendre que la institució de la
monogàmia no és només una altra forma d’opressió vers les dones, no
només una forma de restricció i coartació de la seva llibertat, un
mecanisme de regulació de la parella en quant a institució nuclear de la
re-producció d’éssers humans; sinó també un dels mecanismes de
legitimació de la violència vers les dones i, sobretot, un mecanisme
obstructiu de la sororitat entre dones. En aquest últim punt em centraré en aquest text.
El
terme sororitat es refereix al vincle afectiu i el sentiment de
germanor entre dones. Distint, certament, de la fraternitat de la que es
pot fer una analogia amb els contractes patriarcals que fan els homes
constantment.
El
sistema patriarcal tenia múltiples mecanismes per evitar la sororitat
entre dones, ja que aquesta seria una perillosa amenaça per la
manutenció del sistema patriarcal d’opressió. Ara poso sobre la taula
que també la monogàmia és un dels mecanismes més forts per evitar la
sororitat entre lesbianes.
S’ha
analitzat molt des del feminisme el sentiment de rivalitat que es crea
entre les dones, ja que es concep els homes com un bé necessari que cal
obtenir per tenir vàlua i que cal conservar costi el que costi. En
aquest sentit, qualsevol dona és una possible rival. Podria pensar-se
que aquests mecanismes no operen entre les lesbianes, ja que no busquem
un home per a validar-nos. Tot i així, sabem que dintre de la comunitat
lèsbica i les relacions entre dones, també reproduïm aquests esquemes
patriarcals.
Efectivament,
també les lesbianes percebem altres lesbianes com a potencials rivals,
especialment en l’àmbit de les relacions de parella. Les lesbianes no
estem exemptes de la concepció que ens han inculcat des de petites: una
dona sola, no val res. Una dona amb un home, com a mínim, ja existeix. I
nosaltres pensem: una lesbiana sola no val res. Una lesbiana amb una
altra lesbiana, ja existeix. També estem inserides en aquesta lògica de
parella, que jo anomeno emparellament compulsiu.
Aquesta
noció no està deslligada de l’estructura monògama. Pressento que totes
tenim també una estructura de pensament monògama. Això significa que tot
el que comporta la monogàmia: control, gelosia, possessió, desinviduació, simbiosi… ho traslladem també a altres aspectes de la vida.
Ens
hem adonat que el concepte que tenim de l’amor –almenys el que es
refereix a la parella- està també construït pràcticament en la seva
totalitat en funció de la monogàmia? Per què quan es parla de l’amor
d’amigues o amor als fills, per exemple, sembla com si parléssim
d’alguna cosa totalment diferent a l’amor de parella?
Posaré
un exemple senzill. Fa uns dies, navegant per les curiositats de la
meva llar familiar, vaig trobar un llibre de la meva mare titulat “El
tresor de l’amistat”. El meu morbo
infinit em va convidar a llegir-lo. Envoltades d’imatges florides i
bucòliques, es trobaven petites frases que descrivien l’amistat.
La
noció general d’amistat es centra en un amor que sobreviu a les
distàncies, que comparteix moments feliços i dolorosos, que és empàtic i
escolta sense jutjar, que s’alegra per la felicitat i els assoliments
de l’altra persona, que camina per un sender diferent però comparteix
coses en comú.
Sempre
he sentit a parlar de l’amistat com una relació bastant positiva i
constructiva per a les parts involucrades. Per què serà que l’amor
romàntic sempre se’ns pinta tan tortuós? M’atreviria a dir que l’ideal
d’amor romàntic s’assembla molt a una malaltia. I per això, em remeto de
nou a fonts populars. Les cançons d’amor tenen un discurs molt similar,
que transcendeix gèneres musicals i cultures:
Every
breath you take/Every move you make/Every bond you break/Every step you
take/I’ll be watching you/Oh, can’t you see/You belong to me/How my
poor heart aches/With every step you take”3 (The Police, Every Breath You Take, EEUU, Pop)
“Sólo vivo por el/mientras quiera serme fiel/ese hombre/Y le doy cuanto soy/lo
que tengo se lo doy/a mi hombre/Si me pega me da igual/es natural/Que me tengasiempre así/porque así le quiero/Ya no tengo corazón/Le intento olvidar/y me dejo
convidar/por los hombres/Pero no puede ser/porque solo soy mujer/pa’ mi hombre.
Si me ofrece su amor/le perdono lo peor/a mi hombre.” (Sara Montiel, España, Mi
hombre, Balada)
“Unas nalgadas con pencas de nopal/ es lo que ocupas por falsa y traicionera/ una
lección es lo que te mereces” (Alejandro Fernández, México, Unas nalgadas, Ranchera)
Sembla
ser que el que s’ha tendit a anomenar “amor romàntic” té una càrrega de
sentiments negatius, dolor, patiment, una forta càrrega de dependència
mútua, pèrdua de la individualitat i fins i tot pèrdua de vàlua sense la
parella. Però sobretot una inevitable càrrega de possessió i gelosia,
legitimats per aquesta noció de pertinença cap a la parella. Tota
aquesta construcció forma part del sistema patriarcal, heterosexista i
monògam, i està present en totes les cultures occidentals hegemòniques.
Els exemples pertanyen a països de Llatinoamèrica, però també a Europa i
els Estats Units. La colonització arriba fins a conceptes que semblen
tan íntims i únics com l’amor.
Exemplifico ambdós concepcions de l’amor perquè m’agradaria que participéssim en la reconceptualització de l’amor.
Algunes
lesbianes hem construït una forma diferent de crear llaços i vincles
afectius perquè, d’una banda, la “família” sanguínia moltes vegades no
representa per nosaltres aquest lloc de confiança, suport, comprensió i
amor; i de l’altra, ens hem adonat que el conte de fades de trobar una
parella, casar-se, tenir fills o mascotes, i viure felices per sempre,
ni ens funciona ni ens sedueix. En aquest sentit, per moltes de
nosaltres les amistats són bàsiques per a la nostra vida, es
converteixen en la nostra família d’elecció i el lloc des d’on ens
vinculem.
I
per què? Justament perquè ens hem adonat que les versions publicitades
de les relacions humanes no ens convencen. La família
sobreprotectora-nucli d’aprenentatge de prejudicis i de reproducció
d’esquemes socials- que no accepta els seus membres en la seva
diversitat sinó que intenta, costi el que costi, suprimir les seves
diferències rere una “convivència sana”-; i les relacions de parella que
impliquen codependència, violència, possessió, coartació de la
llibertat, sacrifici i col·locar els projectes individuals darrere d’un
projecte en parella, no ens convencen com a punts de partida de les
relacions interpersonals.
D’aquesta
manera, vam buscar des de l’amistat, que ha estat la menys regulada
socialment, construir noves formes de vincular-nos: en la llibertat, el
respecte, l’empatia, la sororitat i l’equilibri entre
individualitat/col·lectivitat.
Però
torno aquí al punt central: per què el vincle afectiu amorós que hi ha
en les relacions amistoses, que té tants elements positius per al
benestar de les persones involucrades, es concep només per a les
relacions amistoses?
És
ben sabut que “l’amor” ha hagut de ser regulat per l’Estat, perquè és
un sentiment que trenca amb tots els esquemes socialment establerts.
Sempre
ha estat una molèstia per a l’Estat que la gent s’enamori, doncs ho fa
sense respectar les diferències racials, socials, generacionals, de
classe, de sexe ni gènere. Les persones sempre s’han enamorat
independentment d’aquestes barreres socialment creades. És per això, i
per la reproducció d’éssers humans, que s’han regulat tan estrictament
les relacions sexo-afectives, mitjançant el matrimoni i la monogàmia
obligatòria. El matrimoni ha regulat amb qui sí i amb qui no es pot
relacionar sexo-afectivament una persona: històricament s’han restringit
els matrimonis entre classes socials, entre races o entre el mateix
sexe. És clar, però, que aquesta regulació és relativa, ja que les
relacions eròtico-afectives sempre han existit fora de la norma i la
regulació.
Tot
i així, difícilment aquestes han escapat al discurs hegemònic
occidentalitzat de què és l’amor. Si no es poden regular totes les
relacions sexo-afectives mitjançant el matrimoni, sí es poden regular
mitjançant discursos monogàmics hegemònics. Una mostra d’això són,
justament, els exemples que anteriorment he exposat. La
conceptualització de l’amor romàntic està subjecta invariablement a
aquests discursos directament relacionats amb la monogàmia, les
estructures jeràrquiques, la possessió, la gelosia, la codependència, la
pèrdua d’individualitat, en fi.
Més
enllà d’això, existeixen cada dia més persones que qüestionen
l’obligatorietat de la monogàmia, la institució de la parella, la forma
en la qual hem construït el nostre concepte de l’amor romàntic i
l’estructura de les nostres relacions partint d’aquesta noció.
A
partir d’aquest qüestionament, proposo que se’m llegeixi, amb el
coneixement que no al·ludeixo aquí a l’amor romàntic quan parlo d’amor,
sinó a aquest amor sororal com el que reconeixem en l’amistat. Aposto
per la reconceptualització de l’amor com a vincle afectiu, de
complicitat, de reconeixement, de sororitat, de respecte i de desig de
benestar de l’altra persona. Deslligo el concepte de la tradicional
gelosia, de les precondicions, precontractes, prerrequisits i
preconceptes, tots aquests elements que -es creu- es donen per suposats
en una relació amb tints eròtics.
Torno
ara a un punt inicial: la ruptura amb la monogàmia obligatòria inclou, a
més de les relacions amoroses, les relacions fortuïtes o ocasionals,
les relacions només eròtiques o sexuals.
Per
què parlo d’això quan em refereixo al moviment lèsbic i una estratègia
política? Múltiples discussions giren entorn a la identitat lèsbica i a
definir/decidir quins són els punts que ens uneixen com a moviment. Què
és una lesbiana? Qui és lesbiana? Sembla que estem esgotant les nostres
energies en obtenir una definició gairebé científica referent a això,
amb atacs d’essencialisme d’una banda, i de postmodernisme per l’altra.
.
Certament jo no tinc una resposta referent a això, i també dubto que hi hagi una resposta
referent a això. El que sí sé, i ho dic per qüestions empíriques més
que teòriques, és que a l’ELFLAC sí que hi va haver moltes coses que ens
van unir. Curiosament no eren les que es plantejaven en les plenàries
ni en les discussions principals, ni en les taules. Eren les que
compartíem a l’hora de menjar, als passadissos, fent fila per entrar al
lavabo, als trajectes, a les festes. El que crec que encara ens uneix
és, precisament, aquests vincles afectius, amorosos, sororals, empàtics i
sí, també eròtics.
Mentre
no puguem veure els altres com parells, és a dir, en empatia i
re/coneixement, no podrem mai dialogar entre nosaltres. Si existeix una
barrera afectiva i veig a l’altra com una desconeguda, algú llunyà de mi
a qui no conec i per tant a qui no vull, llavors existeix la
possibilitat d’acusar-la, titllar-la d’enemiga, i així bloquejar
qualsevol tipus de diàleg o consens.
És
ara on torno a un punt important: l’amor sempre ha estat un problema
per al sistema social regulatori (heterosexista, patriarcal, lesbofòbic,
monògam). Perquè, com he esmentat abans, és l’amor que, a la pràctica,
aconsegueix trencar amb el racisme, classisme i altres distincions
creades des del sistema. És aquí el lloc on es poden construir nous
discursos i es poden enderrocar aquestes barreres. És des d’aquest
vincle on es poden transcendir les discriminacions apreses.
La
monogàmia predefineix l’amor i predefineix les relacions amoroses. Si
redefinim l’amor i les relacions amoroses a partir d’un pensament
no-monògam, podríem concebre la possibilitat que totes les lesbianes
feministes treballant en conjunt podem tenir vincles amorosos entre
nosaltres -siguin aquests del tipus que siguin, del tipus
amorós-amistós, amorós-eròtic… en fi, les etiquetes són insuficients i
fins i tot innecessàries, ja que podria dir-se que hi ha tans amors
distints com vincles amorosos entre les persones-.
Partint
d’aquí, sense una concepció heteromonògama dels vincles amorosos, les
lesbianes no som rivals que competim per l’amor d’una dona, sinó
còmplices, germanes -incestuoses, si es vol- que compartim aquest vincle
de diferents maneres, i ho utilitzem com a motor impulsor de la nostra
lluita, com a lloc de resistència però també com a lloc de seguretat, de
pertinença, de suport i confiança.
I
això està lluny de ser una tasca immediata o senzilla. És necessària,
d’inici, la disposició a qüestionar i reflexionar sobre la nostra
estructura de pensament monògama, la nostra forma de relacionar-nos i la
nostra preconcepció dels vincles amorosos.
Per
què no s’aprofita aquesta energia, que és la que va permetre que jo
escrivís aquest text, per centrar-nos en aquest tema? Si algú es va
sentir còmode en el taller de poliamor, si algú va sentir que era un
espai segur fora de les violentes discussions de les plenàries, si algú
sent que vincular-nos amorosament entre nosaltres és el punt de partida
necessari per al treball polític, si algú més sent que la ruptura amb la
monogàmia obligatòria és un punt essencial de partida per reconstruir
les nostres relacions i vincles… llavors l’ELFLAC va donar a llum una
possibilitat.
La
força creadora dels vincles amorosos entre dones és una energia
inesgotable que podríem aprofitar. I tot està per construir-se, però hi
ha una escletxa de llum en el camí.
___________________________________________
1Utilitzo diferenciadament el terme poli-amor, reconceptualitzat del concepte poliamor
2Prefereixo
veure’t morta/nena petita/que amb un altre home./ Intenta no perdre el
cap, nena, o no responc dels meus actes, si pots és millor que corris
per la teva vida, nena, amaga el teu cap en la sorra, nena, si et trobo
amb un altre home, és la fi, nena.
3Cada
cop que respiris, cada moviment que facis, cada vincle que trenquis,
cada passa que facis, t’estaré observant. Oh, què no veus, que em
pertanys? Com pateix el meu pobre cor amb cada passa que fas.……
Per gentilesa de Lehendarkadi
republicat de questionar sistema monogamic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
¿Qué te ha parecido este texto? ¿Algún comentario?